Wednesday, October 6, 2010

4 in 1

kerling pada jam, 530am. tak bole tido dah time2 nih. kang ada yg terlajak.

semalam yg penat. dah lama tak balik mlm dari opis. smlm was the 1st time rasanya. sgt penat otak. badan tak sure. miss training kat gym selama 2 hari. hari ni nak gi. by crude or by condensate. tambah fitness sket. asik pancit je. nak kena pam la balik.

8.00AM
Masuk je opis en GM telah panggil mengadap. dah bole agak pasal benda ape. manpower analysis. biasa la kerja analysis nih, mmg area aku la yg kena hadap. nama pun kerja, buat je la. yg penting, ikhlaskan kerja2 nih.

9.00AM
Cari makanan kat cafe. gila kentang lapor bangat. biasa la, lately lepas sakit teruk, makan dah tak teratur. time rasa nak makan, makan. tp time rasa nak makan, malas, tak la gi makan pun. Maka dapatla aku brekfes mee goreng. (alamak, terasa lapar la pulak nih)

9.30AM
Pak Rusydan call. tanya status waterfall analysis. Dengan hati gembira aku jawab, "Tengah malam ni baru la bagi, 12 tgh mlm pun still hari selasa..". Bergurau nak kurangkan tensi2. Sbb tensi bukan lagi theme utk kerja. Layankan aje dak2 VP office nih.

10.30AM
Kunx memanggil utk tlg draft email to CEO. eh, ni cam hari isnin jeh...tak2, hari selasa. gila otak aku dah tak sync bak kata ongeh. maka stuck la hamba bersama teman seorg nih. mukanya ketat melayan boss punya requirement. siap email....

11.00AM
Dah ada audit kat Cafe lak. Ni semua utk HSE-Tier 3 audit la nih. Makanya, terus gi ke cafe. Maaf tosay, benci kerja ngan HRM. Sbbnye, diorg tak properly plan the kerja. bukan 1st time, but bnyk kali dah. Audit ni salah satu kes nyata (real life case). Nunggu org sampei je dah 30 minit. Argh, tergiang2 panggilan desktop opis utk balik wat kerja. Masih cuba bertenang.

12.00NOON
Dah flate. Kerja yg pukul 8am tadi lom siap lagik. Meeting jam 2.30pm nih. Ada satu lagik soklan yg belum dapat jawapan. Ni pun antara kerja ngan HRM gak. Tp keja yg ni ok sket sbb mbr sendiri kot yg assist. Biasa la kan...Ayat baik sket. Call payroll KL nak dapatkan information. 10 number telah dicuba. satu pun tak dapat. 2 number engage. So, try again these 2 numbers je. Allah nak bantu agaknye, org tu angkat the phone. Alhamdulillah, selesai soklan terakhir.

1.00PM
Lunch break. Ada jamuan raya kat cafe. Jalan2 ke Cafe, terserempak ngan Pak Man. Di tanya "Dah Dhuha?". Allah, leka sgt dengan kerja. Patut nya curi sedikit masa tadi pagik. Terus sinsing baju tangan...Alang2 tunggu Zohor.

1.45PM
Makan di cafe secara percuma. Lontong shj yg tinggal. Syukur ngan ape yg ada. Sbb tak lapar sgt pun. Saje nak lepak ng kawan2. Ada panggilan masuk...tak kenal no sape. Boss mungkin, aku takmo angkat. Otak nak rest sekejap.

2.15PM
Kelihatan Pak Jeffrey dlm keadaan cemas. Meeting jam 230pm aku muka rilek je. hehe. Siap2 printkan semua yg diperlukan utk meeting. Bg pada Pak Jeff, dibawa ke meeting room tuk discussion. Sengaja cuba masuk dikit lewat, supaya En GM memulakan perbincangan...

2.35PM
Daun pintu aku kuak. Wajah ceria En GM melihat aku. Sengaja memilih utk duduk jauh dari Shareholder. Tiba2:
"Zaid, you nak mulakan ke?" tanya En GM
"Takpela, boss jalan dulu.." aku yg malas cuba mengelak dari taichi
"Eh takpe, u terus mula je la.." taichi hebat dari En GM
"Ok John, let the person that put the effort and did all the number crunching to explain it to you.." sambung En GM dgn jurus taichi terhebat.
aku bangun lalu berpindah tempat di sebelah John (mmg nama dia John)
Aku memulaka skill high impact communication & presentation & auta (auta ni jurus aku paling hebat)
Tiba2 ada suara mencelah. En GM cuba memintas utk mendapatkan peluang bercerita. Siot...

3.30PM
ICT budget briefing. Another boring session...budak2 yg macam 1st time buat bajet nih, slalu je tanya soklan2 yg tah hape2. Buang masa. Tanya personally pun bole later. Tambah sorg minah nih, soklah rasa nak gi sepak je muka. Bila org present, listen, digest and think la...ngek btol.

4.00PM
Termenung depan PC. Otak seolah2 berhenti operasi. Blank.

4.30PM
Baru nak mula wat kerja Pak Rusydan.

5.00PM
Ada panggilan masuk. No ni sgt wa kenal. Org VP office. Susahnye nak pahamkan org non-finance ni pasal accrual. Aku yg finance ni senang lak paham technical punya kerja. Mungkin kelebihan yg diberikan Allah.

6.00PM
Masih sambung waterfall analysis + diganggu pasal accrual lagik.

9.00PM
Shut down laptop...

hari yg panjang & penat. sorry inspector sahab, tak dapat nak lepak2 ngan mu. aku try today k. very the sorry.

# hari ni nak balik jam 5pm....

No comments:

Post a Comment