Monday, September 12, 2011

DOK MENGELUH....

Listening : Someone Like You

Urghh!!! Aku ni dah macam takde kerja lain. Dok mengeluh pasal itu, pasal ini. Tapi dalam hidup bermasyarakat dan berkawan ni, sure kadang-kadang kita akan rasa serik. Orang lain senang je mengarah itu dan ini. Aku tulis berdasarkan pengalaman aku sendiri. Lantak la apa orang nak terasa, nak cakap aku emo ke ape ke.

Situasi #1: Orang akan slalu bertanya pada aku, walaupun benda tu bukan benda yang aku buat.
Kesilapan #1: Yang aku gi layan diorang tu pasai apa?
Pengajaran #1: Kalau bukan kita yang patut jawab, tak perlu jadi postman.

Situasi #2: Orang akan cakap aku berlagak kalau aku refused something.
Kesilapan #2: Kalu yang ni, bukan salah aku la. Aku punya hak untuk terima or tolak ape yang aku rasa aku nak and ape yang aku rasa taknak.
Pengajaran #2: Mintak orang tu explain ape yg berlagak nye. Berkesan bagi aku.

Situasi #3: Ada je orang yang akan changed planned asal aku.
Kesilapan #3: Menerima dengan hati terbuka, walaupun seakan-akan terluka.
Pengajaran #3: Kena terima dengan hati yang betul-betul terbuka.

Aku masih ingat satu peristiwa masa aku tengah tunggu nak jumpa doktor kat satu klinik. One customer complaint to staff kat counter tu cakap dia kerja slow. Nak bagi ubat pun lambat. Dengan bijak staff tu respond:

"You tak tahu apa kerja I, so you jangan nak cakap suka hati you..."

Pernah tak orang perli-perli korang and cakap "Ko sibuk mengalahkan PM"? Kalau ada, guna je jawapan kat atas tu. Tapi dengan satu syarat. Satu je:

JANGAN LA JUDGE ORANG LAIN ATAS BENDA YANG SAMA JUGAK

LOVE, ZAID


# orang akan selalu cakap aku emo, tiang je yang tak emo....

No comments:

Post a Comment