Thursday, January 21, 2010

= > kenapa kita sedu (hick up)

penat balik dari futsal, aku tertido. rasanya smlm mcm ada org atas syiling rumah, seperti yg diclaim oleh hasri & kunk. dah call polis peronda utk dtg tengok. kejadian & informasi yg diberitahu masa aku sampai kat rmh. dlm pulu 11pm. past, aku masuk bilik dan lepak atas katil. 2am, aku tersedar sambil ingat2 lupa ape yg berlaku mlm tadi. drama gila....pendek citer, pagi ni aku akana tanya pd hasri & kunk.

200am: bangun + blur lebih kurang 15minit
215am: gi ke pc yg masih ter"onn" (bukan turn on ok). buka FB, buka MS, buka BLOG dan lain2 lah.
245am: ada mbr kat blog kena tag on a pic. Konsert Satu Suara - Faizal Tahir, Aizat & Dato Siti Nurhalizah. aku browse2. tarikh 12-14 feb 2010. mcm layan je...akan dipikirkan (maklumat lanjut gi kat sini: http://www.istanabudaya.gov.my/home )
255am: aku masih depan pc, walaupun sepatutnya aku dah solat isya' (main futsal tadi jam 8pm, balik 11pm, tertido. maka aku blom solat)
300am: mandi (air panas - rmh ada heater) sbb badan melekit peluh. bersuci la sblm solat.hehe.
315am: lepas mandi. aku start sede (hick up)
325am: selesai solat, still hick up
335am: start tulis blog ni...
340am: aku sedar sedu aku tiba2 hilang. masa aku tgh taip blog ni

aku nak tanya korang, kenapa kita sedu?

kata org tua2: nak membesar. ai, dah nak masuk 27thn, tak cukup besar lagi ke? jgn besar kepala dah le.

kata org2 science: ada udara yg secara tak sengaja terperangkan dlm ruang pernafasan. tu puncanye.

then aku nak tanya lagik, ape ubat sedu?

kata org: minum air. dulu2, masa aku kena, aku minum dekat 2 liter air, tak hilang pun.

kata apis: distract the person. contoh, tgh relek2, tepuk tangna depan muka dia bg terkejut. rasanya berkesan.

kata science: aku tak penah tahu pulok

ape kata korg? share ngan aku idea bernas korg. bole?

ke bintang!!!

# hilang dah sedu aku ni, rasa sbb distract buat blog kot...

20 comments:

  1. aihh..da besa2 ni pon sedu..ckp org tp sendri pon kne gak cume jarang..bile kne aritu oih tertekan..hahha..pastu teringat aritu kt kg anak buah sedu diorg carek tisu sket n basahkan n then ltk taupon tempekla kt dahi si kecil tu..ajaib, jap je ilang..pe lagi teringatkan kesah tu cubela buat kt dahi sendiri, tp sedu x berenti pon..frust! bile blik kg lagi n tgh berkumpul rmi2 tanyela nape x berhasil..eh eh kne gelak..hahah..owhh rupenye hanye utk si kecil je ye, sye da x brape kecil utk tiru yg sme..malu sendri =D..
    bru sedar sye x memberi cadangan pon..jgn marah si taringmerah.....

    mau ikut ke bintang!!

    ReplyDelete
  2. terubozu...aku pun slalu buat mcm tu kat anak buah aku kalu sedu. so, ape agak2 nye ubat sedu yg paling mujarab. sbb tghari tadi aku kena sedu lagik...

    jom...ke bintang!!!

    ReplyDelete
  3. lagik?? aihh..gaknye mmg byk udare terperangkap kot ni..cmtu pekate cube minum air halia ke makan kek halia ke taupon amek ape saje yg dlm ingredientnye ade halia..hahhaaa..
    k2, ni btul..ade org prnh cakap cube tarik nafas dalam2, then tahan selame mane mampu pastu bru lepas..jgn ngelat k!.buat cmtu smpai sedu tu ilang..blom prnh try gak, tp kalo sedu lagi cubela..mne tau kan..insyaAllah~~

    yeay..ikut ke bintang!!!

    ReplyDelete
  4. yokla cube sesame n see d result...~~~ =D

    ReplyDelete
  5. sy tengah sedu..n wonder jugak..search pak cik google m met u.. lepas tarik nafas panjang2, sedu sy pun hilang..tq! alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  6. salam.

    sy pon tetibe sedu semlm~ i pon teringat org tua cakap sedu nak besar. tapi dah besar sgt dah nih. nak besar ape lagik kan... he he he ~ pastu tadik sy g beli air coke minum trus hilang sedu~ maybe la btui sbb banyak angin terperangkap kot :)

    same goes to mis bazla... google pasal sedu jumpe blog u!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry lambat nau i replied. minum coke tu petua baru tu

      Delete
  7. salam.
    hye..sy pn bru lpas sedu nie..bile ktwa sedu mkin kuat! hahaa... cm yg sy biasa bt,sy thn nfas lme2 n brtenang...alhamdulillah, sedu sy pn da hilang,,sedu tu dh slmt dkebumi d dlm pwot.huuu~
    slmt mncuba~

    ReplyDelete
  8. Saya tgh sedu ni... Buat malu kat rakan2 opis ja.

    ReplyDelete
  9. sy pun baru lepas kene sedu..kuat..malu dah la kat library..search pnye search, tros distract kat page ni, tros ilang sedu :) yeay! thanx ya :)

    ReplyDelete
  10. gua baru je sedu time bercakap dgn boss. aduyai.. malu..

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete